Zmiana planu budowy Kolei Dużych Prędkości w Śląskim: Ministerstwo Infrastruktury ma nową koncepcję
W świetle nieoficjalnych informacji, które udało nam się uzyskać, Ministerstwo Infrastruktury, odpowiedzialne za nadzór nad projektem od lipca bieżącego roku, zamierza w sposób zasadniczy zmodyfikować plan budowy oraz przebieg Kolei Dużych Prędkości na trasie Katowice-Ostrawa (linia nr 170). Linia ta ma obejmować takie miejsca jak Mikołów, Orzesze, Łaziska Górne czy Palowice. Rozważa się również połączenie ze Śląskiem Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Pomimo ogromnego społecznego oporu przeciwko obecnym planom budowy Kolei Dużych Prędkości w regionie śląskim, Ministerstwo Infrastruktury planuje wprowadzić fundamentalne zmiany do przebiegu linii 170. Informacje o szczegółach nowej koncepcji mają być oficjalnie ogłoszone przez ministra infrastruktury we wrześniu.
Z naszych źródeł wynika, że Ministerstwo Infrastruktury rozważa wykorzystanie istniejącej starej trasy kolejowej przechodzącej przez Mikołów. To właśnie tędy planuje poprowadzić nową linię, która umożliwi szybkie połączenie z CPK oraz międzynarodowe podróże w kierunku Ostrawy, a docelowo Pragi i Wiednia.
Nowa koncepcja pozwoli na uniknięcie podziału takich miejscowości jak Jastrzębie-Zdrój, Orzesze czy Łaziska Górne. W znacznym stopniu ograniczy również konieczność wyburzania budynków i osiedli oraz zakupu nowych terenów pod inwestycję. Taka zmiana zaowocuje korzyściami dla lokalnej społeczności. Zmiany mogą także obniżyć obecnie przewidywaną liczbę do wyburzenia ponad 500 budynków na trasie linii 170 od Katowic do Ostrawy.